SEMRush

Maak kennis met SEMRush – Ik denk dat je het met me eens bent als ik zeg: “Verkeer naar je website leiden is echt hard werken!” Telkens weer sta ik ervan te kijken; ik start een nieuw project; het duurt dan meestal wel een paar dagen tot de eerste bezoeker op de site is, dan gaat het wel wat groeien met de juiste aandacht, maar er is veel concurrentie en echte groei doormaken in een markt met concurrentie valt niet mee.

Hoe doen anderen dat toch? Nou… daar kun je dus achter komen. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. De tool die ik daarvoor namelijk gebruik heet SEMRush.

Wat kun je doen met SEMRush?

SEMRush is een complete digitale marketing research tool die je helpt om precies te begrijpen hoe en waarom je concurrenten succes hebben gehad, zodat je dit kunt uitvoeren voor je eigen website.

SEMRush biedt ontzettend veel mogelijkheden en in deze SEMRush review ga ik je hier alles over vertellen. Zelf ben ik gestart met de 7-daagse gratis test van SEMRush. Ik heb in deze 7 dagen veel tips gevonden om mijn website te verbeteren. Maar ben ik na de 7-daagse proefperiode met SEMRush doorgegaan? Lees deze SEMRush review en je vindt het antwoord.

Semrush prijzen

De eenvoudigste manier om duidelijk te maken wat SEMRush doet? Het is de spion op de marketingafdeling van je concurrent. Met meer dan 40 verschillende tools kun je allerlei manieren vinden om online meer resultaat te behalen.

SEMRush instellen

Nadat je hebt aangemeld voor de gratis proefversie van 7 dagen kun je direct je 1e project aanmelden. In mijn geval heb ik hier mijn webshop www.iphonecompleet.nl toegevoegd. Je kunt vervolgens 500 zoekwoorden toevoegen, maar er zijn ook al direct veel suggesties voor zoekwoorden. Het instellen is ook echt niet meer werk dan dit. Je website wordt nu helemaal gescand en je kunt aan de slag met het analyseren van de resultaten.

Het is overigens ook handig om je Google Analytics en Google Search Console te koppelen. Dit geeft je nog meer handige informatie.

SEMRush review – het menu

SEO Dashboard

Het SEO dashboard bovenaan het menu bevat de basisinformatie over je website zoals de authority score, je organische bezoekers, aantal organische trefwoorden en aantal backlinks. Je ziet hier ook je gemiddelde zichtbaarheid. Dit van mij is maar 5,08% dus daar schrik ik wel van. Ook zie je hoeveel van je trefwoorden in Google top 3, top 10, top 20 en top 100 staan. Klik je hierop, dan zie je ook direct om welke zoekwoorden het gaat en wat het zoekvolume is.

Alleen het SEO dashboard bevat al onwijs veel handige informatie en als je een beetje doorklikt, ontdek je snel genoeg veel verbeterpunten voor je website.

Competitive Research

Met het competitive research krijg je direct inzicht in de sterke en zwakke punten van je concurrent. Voer hier dus de website van een concurrent in en zie direct hoe deze presteert online. In het Domain Overview zie je de data die je in het SEO Dashboard van je eigen site zag.

Bij Traffic Analytics zie je het aantal bezoekers aan de website van je concurrent. Hmmm, het is voor mij even slikken als ik mijn eigen bezoekersaantal vergelijk met dat van een grote concurrent smartphonehoesjes.nl. Maar je ziet hierin ook hoeveel marktpotentie er is, want je kunt heel goed achterhalen hoeveel bezoekers de websites van je concurrenten hebben gehad.

Onder Organic Research zie je precies hoe de website van je concurrent in bezoekersaantal is gegroeid en wat de beste organische trefwoorden zijn. Ook zie je de intentie van de zoekwoorden waarop de concurrent wordt gevonden. Zo kun je dus bijvoorbeeld besluiten om eerst vooral te focussen op zoekwoorden met een transactionele intentie.

Keyword Gap is ook een interessant onderdeel. Hier kun je meerdere concurrenten invoeren en dan uitzoeken waar jouw kansen liggen. Je krijgt letterlijk zoekwoorden die deze concurrenten weinig optimaliseren en die dus voor jouw site kansen bieden. Ik was verrast door de zoekwoorden die ik als tip te zien kreeg en hier liggen voor mij zeker kansen.

Backlink Gap laat zien waar jouw concurrenten een backlink hebben en waar dus voor jouw site ook mogelijkheden zijn. Je kunt meerdere concurrenten vergelijken en zien op welke sites hun backlinks staan. Wie weet kun je jouw site daar ook aanmelden? Je ziet ook direct of jouw concurrent actief is met linkbuilding of niet.

Keyword Research

Een superbelangrijk onderdeel van je organische vindbaarheid is natuurlijk het zoekwoordonderzoek. Hierbij kan SEMRush je ontzettend goed helpen. Het wordt zelfs gezien als één van de beste SEO tools voor zoekwoordonderzoek.

Eén van mijn favoriete tools binnen SEMRush is de Keyword Magic tool. Je voert een zoekwoord in, bijvoorbeeld iPhone hoesje en krijgt een hele lijst met suggesties. Van elk zoekwoord zie je ook het zoekvolume, de intentie, trends, moeilijkheidsgraad, CPC, aantal resultaten en meer. Je kunt dus heel snel bepalen of een zoekwoord interessant is. Heb je zoals ik, nog niet zoveel online zichtbaarheid, dan is het veel slimmer om te starten met woorden met een groen bolletje achter de moeilijkheidsgraad. Grote kans dat je daarmee kunt scoren.

Semrush keyword magic tool

Vergeet niet vinkjes te zetten bij de zoekwoorden waarmee je aan de slag wilt gaan. Deze worden dan opgeslagen in je Keyword Manager. Je kunt nog zoekwoorden filteren en je data zelfs exporteren indien gewenst.

Ben jij met je zoekwoorden aan de slag gegaan? Dan kun je via Position Tracking precies zien welke resultaten je hebt behaald. Eens zien hoe snel jij je online zichtbaarheid kunt verbeteren.

De laatste tool onder Keyword Research is de Organic Traffic Insights. Dit onderdeel bevat info over het organische verkeer naar je eigen site. Zijn er meer of minder gebruikers geweest, welke pagina’s hebben het goed gedaan? Bekijk het in een handig overzicht.

Linkbuilding

Eerlijk gezegd is linkbuilding niet mijn meest favoriete onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Een tool die daarbij een handje helpt is dus best welkom. SEMRush is ook hierin van waarde met handige tips voor backlinks.

Via Backlink Analytics voer je jouw domeinnaam in en je ziet direct alle backlinks. Belangrijk is hierin je Authority Score, met de juiste backlinks kun je die verhogen en dat moet je willen! De overview geeft je het overzicht en de tabs daarnaast gaan op meer details in. Want op welke websites heb je nou precies backlinks en zijn die waardevol of eigenlijk niet echt?

Bij de Competitive Research hadden we natuurlijk ook al gekeken naar de backlinks van je concurrenten. In dit onderdeel focus je heel concreet op je eigen webshop.

SEMRush bevat tevens een linkbuildingtool die je helpt bij je zoektocht naar nieuwe backlinks. Ik ben zover nog niet gegaan, maar je kunt zelfs vanuit de software mails versturen naar websites met de vraag om een linkruil. Deze tool verklaart waarschijnlijk wel dat ik zo vaak mailtjes krijg van bedrijven die om een linkruil vragen. Dit lijkt sterk op SEMRush en dit is op dit moment voor mij nog niet de juiste manier.

On page & Tech SEO

Als je meer resultaat wilt behalen met je website begint het natuurlijk met het optimaliseren van je eigen site. De Site Audit van SEMRush kan je hierbij helpen. De audit scant 100 pagina’s van je website en zoekt daarbij verbeterpunten. Tsja… in mijn geval zijn die er blijkbaar wel.

Semrush site audit

Wil jij je site verbeteren met technische punten, dan kun je dus zeker hier beginnen. Klik gewoon op het cijfers bij Errors en je ziet exact wat er fout is. Overigens is mijn site health van 83% best heel netjes hoor.

We weten allemaal dat content een ontzettend belangrijk onderdeel is van organische vindbaarheid. Met de SEO Content Template van SEMRush krijg je zelfs op dit gebied support. Ik voerde als zoekwoord iPhone hoesje in en werd verrast met heel veel suggesties. SEMRush gaat op basis van jouw zoekterm de 10 best gerankte websites analyseren en adviseert op basis daarvan hoe jij je pagina kunt inrichten.

  • Hoeveel woorden moet je content bevatten
  • Welke woorden kun je gebruiken
  • Welke interne links kun je toevoegen
  • Vanaf welke externe links kun je proberen een backlink te verkrijgen

Nog meer hulp voor je content kun je verwachten in de On Page SEO Checker. Hierin staat letterlijk welke ideeën SEMRush voor jouw website heeft. Onder de tab Benchmark vind je hier nog meer concrete ideeën voor je content in vergelijking met andere sites. Maken anderen gebruik van video? Hoeveel woorden staan er op hun pagina? Is er schema markup gebruikt? Deze en veel meer vragen worden hier beantwoord.

Vanaf deze locatie in het SEMRush menu kom je vooral nog onderwerpen tegen waarvoor je nog meer moet betalen om er gebruik van te kunnen maken. Dit heb ik niet gedaan en hier kan ik dus ook niets over vertellen. Met mijn Pro abonnement biedt SEMRush echter volop mogelijkheden om mijn website beter vindbaar te maken.

SEMRush of WebCEO?

De grote vraag is natuurlijk: wat werkt fijner, SEMRush of WebCEO? Ik heb beide tools nu langere tijd gebruikt voor meerdere projecten. En beide online marketingtools hebben hun eigen voor- en nadelen.

Prijs

Kijkend naar de prijs wint voor mij WebCEO. Dit is gewoon een stukje voordeliger per maand en je kunt ook meerdere gebruikers toevoegen zonder extra kosten. Bij SEMRush kost een extra gebruiker direct meer geld en zeker bij een online marketingbureau kunnen de kosten dan wel oplopen.

Functionaliteit

Beide programma’s hebben veel functionaliteit die zich zeker terugverdient. Met SEMRush is het nog makkelijker om concurrenten te scannen en de On Page & Tech SEO is ook heel handig. WebCEO heeft daarentegen ook informatie over andere zoekmachines dan Google, toont meer info over verschilkende soorten rankings zoals Ads, Images en News en heeft info over social media.

Echt aan de slag met een SEO-tool voor je website?

Zowel SEMrush als WebCEO beschikken over een gratis proefversie. Mijn tip is om de site die je wilt gaan optimaliseren in beide tools in te voeren en te scannen en dan te evalueren welke tool voor jou het beste bevalt.

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Speciaal Geselecteerd
Logo